Hoe gaat het met uw backup?

Iedereen kent wel een aantal voorbeelden waarom het belangrijk is regelmatig backup's te maken zoals brand, diefstal en systeemcrashes.

Er zijn echter nog veel meer voorbeelden waarbij een backup tot kostenbesparing kan leiden! Bijvoorbeeld een werknemer die per ongeluk een map met belangrijke correspondentie weggooit, een contract dat overschreven wordt of een Word document dat na een stroomuitval niet meer hersteld kan worden.

Al deze gebeurtenissen kunnen leiden tot het verlies van belangrijke bedrijfsgegevens. Maar al te vaak blijkt het lastig of niet meer mogelijk alle gegevens te herstellen, met alle gevolgen van dien.

In de meeste gevallen wordt als medium gekozen voor een tape (datacartridge), de bekendste tape systemen zijn Digital Audio Tape (DAT), Digital Liniar Tape (DLT) en Linear Tape-Open Technology (LTO). In dit artikel wordt ingegaan op een aantal belangrijke zaken die komen kijken bij het bepalen van uw backupstrategie, uitgaande van een tapestreamer oplossing.

Backup frequentie

Hoe vaak een backup gemaakt moet worden hangt af van de snelheid waarmee gegevens veranderen en hoe belangrijk deze gegevens voor uw onderneming zijn. Daarnaast is het van belang dat tijdens de backup geen bestanden geopend zijn of worden, vaak is het dan niet mogelijk om een betrouwbare reservekopie van deze bestanden te maken. Om deze reden worden de meeste backups op rustige tijden gemaakt, bij voorbeeld 's avonds of 's nachts.

Waar worden de tapes bewaard?

Brand!Bewaar tapes nooit op plaatsen die gevoelig zijn voor schommelingen van temperatuur en luchtvochtigheid, dit is zeer nadelig voor de levensduur van de datacartridges. Een tape vlak in de buurt van de server bewaren lijkt handig, de tapes (en dus ook de gegevens) zijn immers altijd voorhanden, echter in dat geval net zo kwetsbaar als de server zelf voor diefstal of brand.

Maar door bijvoorbeeld brand of een inbraak kan het gebeuren dat naast de apparatuur ook de tapes onbruikbaar worden of verdwenen zijn. En dan zijn alle backups voor niets gemaakt...

Belangrijk bij het "off-site" (buiten het pand) bewaren van de tapes is eraan te denken dat op de tapes bedrijfsgegevens staan die niet openbaar mogen worden en al helemaal niet bij uw concurrent terecht mogen komen. Het is ook belangrijk hieraan te denken bij het weggooien van oude tapes!

Controle

Controleer regelmatig of de backup is geslaagd. Maar al te vaak gebeurt het dat mensen ervanuit gaan dat er een backup is, maar die had het net even af laten weten... Ook is het verstandig regelmatig na een geslaagde backup te kijken of de gegevens teruggelezen kunnen worden (verify of compare optie). Zo kunnen slechte tapes op tijd worden ontdekt (en vervangen!)

Levensduur tapes

Hoe langer een backup wordt bewaard, hoe beter. Het kan immers even duren voordat een document wordt vermist. Hier zit echter ook een prijskaartje aan. Het bewaren van een tape heeft ook weer beperkingen: onder optimale omstandigheden (20°C en 45% luchtvochtigheid) kan een tape met gegevens circa 10 jaar worden bewaard.

Hoe vaak moet een tape vervangen worden?

Tapes hebben een beperkte levensduur. Volgens tapefabrikanten kan bijvoorbeeld een DAT tape onder optimale omstandigheden tussen de 90 en 150 keer gebruikt worden voor een backup, restore of verify taak. Bij wekelijks gebruik komt dit dus neer op vervangen na circa 2 jaar.

Tapedrive schoonmaken

De tapedrive moet regelmatig worden schoongemaakt. Hiervoor zijn speciale cleaningtapes verkrijgbaar. De cleaningtape kan gewoon in de streamer gestopt worden en komt na het schoonmaken er vanzelf weer uit (enkele seconden). Vaak heeft de tapestreamer een indicatielampje dat aangeeft dat een schoonmaakbeurt noodzakelijk is.

Wij adviseren u de tapedrive minimaal een keer per maand schoon te maken.

Backup methodes

Bij het maken van een backup kan gekozen worden uit diverse backup methodes. Globaal zijn er drie methodes: de volledige, incrementele en differentiële backup.

Bij de volledige backup wordt, zoals de naam al doet vermoeden, alles opgeslagen. Bij een incrementele backup worden alleen de bestanden die na de laatste (volledige of incrementele) backup zijn veranderd opgeslagen. Bij de differentiële backup worden alleen de bestanden die na de laatste volledige backup zijn veranderd opgeslagen.

Het verschil tussen de incrementele en differentiële backup is dat bij een incrementele backup de gegevens van de laatste volledige backup nodig zijn plus die van alle incrementele backups die na de volledige backup zijn gemaakt om alle gegevens exact hetzelfde terug te zetten terwijl bij de differentiële backup alleen de gegevens van de laatste volledige backup en de laatste differentiële backup nodig zijn.

Het beste is altijd een volledige backup te maken. Alle gegevens kunnen dan met behulp van een enkele tape worden teruggezet, wat resulteert in een minimale reconstructietijd. Op kleinere systemen is dit meestal geen probleem terwijl dit op grote servers voor ruimte of tijdproblemen kan zorgen. Om de reconstructietijd tot een minimum te beperken heeft de differentiële backup dan voorkeur boven de incrementele backup.

Terugplaatsen van gegevens uit een backup

De belangrijkste redenen om gegevens terug te halen uit een backup (restore) zijn het terugplaatsen van een verdwenen of beschadigd bestand en het herstellen van het complete systeem na een systeemcrash.

Bij het terugplaatsen van een verdwenen of beschadigd bestand is het vooral belangrijk goed in de gaten te houden wat teruggezet gaat worden. Wanneer teveel bestanden teruggeplaatst worden kan het immers gebeuren dat een goed document (dat na de backup bewerkt is) overschreven wordt.

Het opzetten van uw strategie

Zoals u ziet komt er bij het maken van een backup meer kijken dan het regelmatig kopiëren van de belangrijke gegevens naar een andere harde schijf, CD of computer. Dankzij onze jarenlange ervaring kan Icarus u adviseren bij het opzetten van een backupstrategie waarbij uw gegevens zo optimaal mogelijk worden beschermd. Mocht uw server onverhoopt toch de geest geven kunnen wij de tijd dat uw netwerk stilligt tot een minimum beperken. Daarnaast biedt Icarus onder andere de Server Monitoring Service aan waarin ondermeer uw backup in de gaten wordt gehouden. Om van gedachten te wisselen kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Externe links:
Imation: LTO Ultrium support
Informatie over LTO

EJO / 05-2003
topback
© 2000-2010 ICARUS Automatisering bv | Sitemap
Disclaimer